Vi producerer altid vores anhængertræk at være køretøjsspecifikke og at have OEM pasform. Mange andre anhængertræk producenter baser deres monteringspunkter i forhold til hvad bilproducent oplyser fra fabrikken, uden at skille bilen ad for se om der er andre muligheder og om det nu rent faktisk passer, mens vi skiller bilen ad og ser hvilke monteringspunkter bilproducent oplyser, derefter tilpasser anhængertrækket til at det gener mindst ved montering og at den får den bedste mulige pasform og stærke beslag. Installationsprocessen beskrives nøje i monteringsvejledningerne, som er forsynet med hver anhængertræk ellers kan du downloade manualen fra fanebladet “specifikation” under “Montagevejledning”. Følg altid trin-for-trin-planen som beskrevet i monteringsvejledningen.

 

Her får du en overordnet monteringsanvisning af anhængertræk

Følg altid montagevejledningen.

 

1. AFMONTERING AF KOFANGER

Start med at skrue alle skruer af i bunden af kofangeren, dernæst se om der sidder skruer ved lampen som holder kofangeren på plads (nogen gange kan det være at man skal tage lampen ud), hvis ja skru dem også af. Kig nøje efter om der er skrue ved hjul eller i hjulrummet, ved ja skru dem også ud. Begynd at afmonter kofanger fra ydersiderne, i de fleste tilfælde er de et klik system, som sidder fast på klips. Pres ligeså stille ydersiderne ud af bilen og arbejd dig ind mod midten af kofangeren ved at presse kofangeren ud af bilen, lav samme procedure fra modsatte side. Er du færdig med at afmonter kofanger, så er du klar til næste punkt 2

2. RENGØRING

I de fleste tilfælde samler der sig en masse sten og sand under kofangere. Det er en god ide at tage en kost og lige få det værste børstet væk.

 

3. FJERNELSE GUMMILAPPER OG KLISTERMÆRKER

Mange biler har enten klistermærker eller gummipropper, ved monteringpunkterne, disse fjernes så skruerne kan senere få plads. I nogle tilfælde er de her områder kun malet med grunder fra fabrikken og det er en god ide, at lige gør det rent med noget benzinrens, og sprøjte en omgang lak på disse punkter dog ikke i selve gevindet.

4. MONTERING AF BESLAG OG TVÆRSTÆNGER

Start med at monter beslagene i ydersiderne og skru skuerne ind, spænd ikke helt skruerne endnu, som anvist i monterings vejledningen. Monter ligeledes tværstænger

5. MONTERING AF BUGSERINGSBJÆLKE

 

MONTER BJÆLKEN TIL TVÆRSTÆNGER OG BESLAGENE. EFTERSPÆND NM I PUNKT 4 SOM ANVIST I MONTERINGS VEJLEDNING, OG SPÆND NM SKRUERNE MELLEM BJÆLKEN OG TVÆRSTÆNGER/BESLAGENE SOM ANVIST I MONTERINGS VEJLEDNINGEN

6. UDSKÆRING AF KOFANGER

HVIS DIN MODEL KRÆVER EN UDSKÆRING AF KOFANGER, SÅ FØLGER DER EN TEKNISK TEGNING MED, SOM DU KAN KLIPPE UD OG DERNÆST OPTEGNE KOFANGERUDSKÆRING PÅ SELVE KOFANGEREN. NÆSTE PROCESSER AT SKÆRE UDSKÆRINGEN UD.

7. SPÆND SKRUERNE MED DET OPLYSTE I VEJLEDNINGEN

tjek en ekstra omgang om alle skruer er spændt med korrekt Nm, som anvist i monteringsvejledning

8. RUSTBESKYTTELSE OG MALING

Det anbefales at rundt omkring beslagene og områder som dækker karrosseriet bliver fyldt ud med enten silikone eller lim for at sikrer, at der kommer ingen vand igennem og begynder at skabe rust i disse steder. Efter dette anbefales det at male skruerne med enten lak eller antirust maling og til sidst, at give en omgang undervognsbehandling for at være sikker at rust ikke dannes.

9. MONTER KABELSÆTTET

I de fleste biler sidder der en gummilap, som kan tages ud og ledningen fra kabelsættet kan komme igennem. Hvis din bil ikke har hul igennem, så bliver du nød til at skære et hul ud, ved dette husk at sikre stedet med ordenlig anti rustmaling. Ledningen isættes i holderen og kabelsættet trækkes ind til bilen og tilkobles til bilens el-sæt. Ledningen sættes på plads med strips. Se nærmere detaljer i monteringsvejledning i pakken med kabelsættet

10. TJEK ANHÆNGERTRÆKKET OG KABELSÆTTET

Se efter om anhængertrækket er monteret ordenligt og ved aftagelig træk se gerne efter om at trækket kan isættes og om bilen kan trække en trailer uden mærkelige lyde eller om noget sidder løst. Ligeledes se efter om alle lys blinker og lyser på trailer ordenligt.

11. MONTER KOFANGEREN

Monter kofangeren på plads start ligeså stille med få den klipset ind og til sidst skru skuerne ind.

12. EFTERSPÆNDING AF SKRUER EFTER 1000 KM

Det anbefales på det kraftigste efter at have kørt ca. 1000 km at efterspænde anhængertrækket med det anviste i monteringsvejledningen

Ved at klikke Accept. Accepterer du vores cookies til statistik. Vi bruger en cookie for at optimere brugerens oplevelse af sitet.